D66-politicus Rob Jetten ging op bezoek bij de opleiding Nederlandse gebarentaal van de HU. Met dank aan studente Sabien Custers.
“Ik stond op Utrecht Centraal te wachten op de trein richting Nijmegen. En daar zag ik Rob staan. Een schoolgenoot kwam naar mij toe en we spraken elkaar kort aan in gebarentaal. Tijdens ons gesprek merkte ik op dat Rob ons zag gebaren. Ik zwaaide kort naar hem tijdens het instappen. Hij zat in de 1e klas; ik in de 2e. In Arnhem, waar ik woon, staat de trein altijd 5 minuten stil voordat deze verder rijdt naar Nijmegen. Bij het uitstappen zag ik Rob nog zitten in de trein. Ik dacht bij mezelf….dit is het moment om hem iets te zeggen over de erkenning van de Nederlandse gebarentaal. Want die is nog steeds niet erkend in Nederland. Ik had nog maar 2 minuten over, voordat de trein door zou rijden naar Nijmegen. Ik trok mijn stoute schoenen aan en schreef snel een informeel briefje. Zelf ben ik dan ook van het contact van mens tot mens op gelijke voet.”
Ik schreef:
“Hey misschien een beetje raar om dit zo snel op een briefje te schrijven maar de erkenning van de Nederlandse gebarentaal is wel een heel belangrijk iets, Groetjes (met een zonnetje) Sabien Custers”.
“Ik rende snel terug in de trein, gaf Rob het briefje en rende de trein weer uit, voordat deze weer verder ging rijden. Meteen dacht ik “ooh nee Sabien, wat ben je toch impulsief!” Maar nog geen 5 minuten later ontving ik een persoonlijk berichtje van Rob op mijn Facebook. Hij bedankte mij voor mijn briefje en gaf aan dat hij toevallig de afgelopen maand samen met Jessica van Eijs over dit onderwerp had gesproken en hier graag meer over wil weten.”
“Ik ben naar het hoofd van mijn opleiding gestapt om te vragen of ik Rob en Jessica mocht uitnodigen op onze opleiding. Dit voorstel werd met open armen ontvangen. Binnen ons contact heb ik het belang aangegeven van de erkenning van de NGT en dat wij daar als opleiding graag meer over vertellen tijdens een bezoek. En zo geschiedde. Vandaag was Rob op bezoek bij ons en wij hopen dat wij hebben kunnen duidelijk maken dat de Nederlandse gebarentaal moet worden erkend.”
Foto door Femke van den Heuvel
Mooi initiatief!
Leuk om te lezen, goed je moment gepakt!
geweldig! Zouden meer mensen moeten doen…