Om docenten te stimuleren eens naar buiten te gaan met hun studenten, organiseren enkele HU-pioniers de Buiten en Bewegend Leren Week, van 27 tot 31 mei. De week is bedoeld om de drempel van de buitendeur spreekwoordelijk te verlagen en docenten ervaring te laten opdoen met buiten lesgeven. “Je kan het bewezen inzetten om je lessen verder te helpen”, vertelt docent Nanda Vrielink.
Het gesprek vindt online en binnen plaats, maar zitten is het nieuwe roken, dus Nanda Vrielink gaat er wel even bij staan, met een boslandschap als Zoom-achtergrond. Nanda, docent bij het Centre of Expertise Smart Sustainable Cities, is het brein achter de honourscursus ‘Buiten gebeurt het!’ en een van de organisatoren van de Buiten en Bewegend Leren Week. Waarom deze week? “Buiten lesgeven zorgt voor meer energie, meer focus en creativiteit, het biedt nieuwe didactische mogelijkheden. Het draagt bij aan het welzijn van studenten én aan het opleiden tot betere professionals”, stelt Nanda. “Je kan het bewezen inzetten om je lessen verder te helpen.”
Extra stimuleren
Ze heeft er binnen de HU al meerdere workshops over gegeven, onder andere tijdens het Ontwikkelfestival en het Voel je Thuis Festival. De belangstelling en het enthousiasme zijn groot. Maar de drempel naar buiten blijkt hoog. Gemak, gewoonte, het weerbericht; er zijn vele redenen waarom docenten hun studenten tóch maar binnen houden. Daar wil Nanda, samen met bevlogen collega’s als Danielle Poels, dus iets aan doen met de Buiten en Bewegend Leren Week. “We stimuleren docenten in deze week extra om eens naar buiten te gaan met studenten, zodat ze die drempel over zijn. Door vervolgens ervaringen met elkaar te delen, helpen ze elkaar verder.”
Van Amelisweerd tot energizer
Er zijn in deze week een paar bijzondere activiteiten – zo organiseert de Green Office een Campus Tour – maar de week is vooral een stok achter de deur om gewoon zelfs eens ervaring op te doen met lesgeven in de natuur. Dat kan op allerlei manieren, stelt Nanda. “Je kan de les onveranderd buiten aan een picknicktafel houden. Maar je kan ook echt de buitenomgeving benutten als inspiratiebron, bijvoorbeeld door materialen uit de natuur in je les te gebruiken. Je hoeft niet per se twee uur met studenten naar Amelisweerd te wandelen, je kan ook gewoon de energizer even buiten doen. Of het reflectiegedeelte: ga maar even in tweetallen een rondje om het gebouw lopen en kom dan terug. Probeer het eens, ga die drempel over!”
Meld je aan!
Voor wie graag wat ondersteuning wil voor de stoute wandelschoenen worden aangetrokken, zijn er twee ontwerpsessies: op 14 mei en eentje op 16 mei. Ook is er een Teams-omgeving waar deelnemers ervaringen kunnen delen, met literatuur, werkvormen en lesideeën. “We hopen deze week ook te leren: waar lopen we tegenaan, wat zijn de drempels? Hoe kunnen we dit beter faciliteren, hebben we bijvoorbeeld meer trainingen nodig? Dan kunnen we daarop verder bouwen.”
De Buiten en Bewegend Leren Week is een samenwerking van HU Honours, HU Duurzaam Doen & HU Student Support Centre. Er hebben al dertig collega’s interesse getoond, van Oogzorg, Creative Business, Ecologische Pedagogiek, Technische bedrijfskunde, Ad-opleidingen… de groep is heel divers. Wil jij ook meer weten over buitenonderwijs – of het zelf uitproberen? Meld je hier aan! Heb je vragen? Stel ze aan Nanda Vrielink.