HU least vanaf 26 juni nieuwe e-deelauto’s van We Drive Solar

Sinds 1 januari 2017 participeert de HU in het EFRO-project Smart Solar Charging (SSC)/proeftuin USP De Uithof, zowel vanuit onderzoek (lectoraat Co Design) als vanuit Bedrijfsvoering. Bij dit project zijn ook de Universiteit Utrecht (UU), het Utrecht Sustainability Institute (USI, onderdeel van de UU), Renault, Stedin, We Drive Solar en andere partijen betrokken.

Het SSC-project onderzoekt de mogelijkheden om lokaal opgewekte zonne-energie op te slaan in de accu’s van elektrische deelauto’s. Via een laadpaal die kan laden èn ontladen kan de energie op een ander moment worden teruggegeven aan de gebouwen in het gebied. Renault test deze bidirectionele technologie voor haar elektrische auto’s in het project in Utrecht.

Kansrijke innovatie

Het SSC-project wordt gezien als een zeer kansrijke innovatie op het gebied van gebruik van duurzame lokaal opgewekte energie. Er is veel aandacht voor nationaal en internationaal. Daarnaast biedt deelgebruik van de auto’s mogelijkheden om de mobiliteit te verduurzamen en bereikbaarheid te verbeteren. Dit sluit perfect aan bij de ambities van de HU. De HU heeft immers al vijf jaar een duurzaam mobiliteitspark van e-cars, e-bikes en gewone fietsen, zodat medewerkers niet met de auto naar de HU hoeven gaan als zij dienstreizen moeten maken.

Vanwege onze deelname in dit project zullen wij overgaan op het leasen van Renault ZOE’s via We Drive Solar. Met We Drive Solar onderzoeken we de mogelijkheden van tweezijdig laden. Deze nieuwe auto’s hebben een bereik van bijna 300 kilometer op één batterij.

Maandag 26 juni om 13.00 uur: informatiebijeenkomst voor medewerkers

De ingebruikname van de Renault ZOE’s is gepland op 26 juni als de lease van de huidige zes Mercedes/Smart-auto’s eindigt. Vanaf dan kunnen medewerkers van de HU gebruikmaken van de nieuwe elektrische deelauto’s. Iedereen die al gebruikmaakt van de huidige e-cars, maar ook alle andere medewerkers zijn van harte welkom op maandag 26 juni om 13.00 uur voor een korte instructie en kennismaking met de ZOE’s. De informatiebijeenkomst begint op Padualaan 101 in ruimte PL101-0.309 (let op dit is een gewijzigde locatie!) en eindigt op de parkeerplaatsen aan de achterzijde van Padualaan 99 (Cambridgelaan-kant).

Wil je je direct registeren om de auto te gaan gebruiken, neem dan je rijbewijs en HU-medewerkerspas mee. Heb je een iPhone of Android-telefoon, neem deze dan ook mee.

Locatie auto’s

De auto’s zullen in eerste instantie staan op de locatie van de huidige e-cars. Na afronding van de herhuisvestingsoperatie, begin 2018, komen de auto’s allemaal op het USP te staan. Dan is ook deelgebruik met Uithof-partners als UU en UMCU mogelijk en dit zal bijdragen aan verdere verduurzaming van de mobiliteit in het gebied. In Amersfoort komt ook een auto te staan waarbij deelgebruik met het ROC en wellicht andere partijen wordt onderzocht.

- Reacties 4

  1. Waar kan hierover meer informatie vinden?
    Aanmelden, registereren en in de toekomst gebruikmaken?

  2. Ik zou hier ook een bericht over willen ontvangen. Ik wil morgen een Zoe gebruiken om naar Eneco Energy Campus te gaan. Gebruikte voor kort de Mercedes vaak, maar had een gelimiteerde actieradius. met deze auto met radius van 300 km kan ik eigenlijk naar al mijn afspraken buiten de deur.

Reacties zijn gesloten